I Bloombergs artikel framgick en tydlig oro bland den sidan av de amerikanska företagsledare som önskade se sina anställda tillbaka på kontoret igen efter pandemin. De uttryckte en risk för att distansarbete påverkar samarbetsförmågan och företagskulturen på ett negativt sätt samt att de ville få tillbaka kontrollen över sina anställda.
&Franklys rapport 2021, undersökte engagemanget på arbetsplatser i Sverige under pandemin, där det framkom bland annat att hela sex av tio kände sig mer effektiva när de hade arbetat på distans och att stressnivån hade minskat under perioden de arbetat hemifrån. Samtidigt framkom att även ovan beskriven problematik funnits, då man såg en nedåtgående förändring under perioden för pandemi gällande lagandan på arbetsplatsen och att hela sex av tio svarade att de känt sig ensamma när de arbetat heltid hemifrån samt att upplevelsen av att känna sig oinspirerad hade ökat.
Läs mer: Så tycker arbetstagare om att arbeta hemifrån
Det är en utmaning att leda sitt team och se till att organisationsmålen fortfarande nås när man inte träffar sina anställda i samma utsträckning. Det är därför viktigt att chefer analyserar sin ledarstil när de leder på distans. Det räcker troligtvis inte med att bara implementera teknologin för det, om man planerar för att fortsatt erbjuda flexibelt arbete, utan det krävs att ledare också uppmuntrar och driver användningen av samarbetsverktyg samt sätter upp bra arbetssätt för att få ett fungerande samarbete i arbetsgruppen.
I den undersökning som presenterades i Bloombergs artikel ansåg de flesta tillfrågade cheferna (30%) att 3 arbetsdagar på kontor per vecka skulle behövas för att behålla företagskulturen, medan de chefer som tyckte att heltid på kontoret skulle behövas hamnade på en andra plats (21%).