Skip to main content

Att säga upp sig – så gör du det på rätt sätt

Publicerades 16 Jul 2021 av Linn Albinsson

Det kan kännas svårt att säga upp sig. Det finns flera faktorer som påverkar hur snyggt en uppsägning går till, det är därför en god idé att förbereda dig inför uppsägningen så att du har ett tillvägagångssätt som säkrar ditt rykte som pålitlig och professionell och kan lämna arbetsplatsen på ett sätt som uppfattas positivt för både dig och arbetsgivaren. Vi listar våra bästa tips för hur du säger upp dig snyggt!

Först – Grattis till ditt nya jobb eller nästa utmaning i livet! Har det blivit dags för dig att säga upp sig och berätta för din chef och kollegor att du ska sluta, men funderar på hur man gör det på ett snyggt sätt? Grundregeln är att fortsätta presentera på samma nivå som under din anställning. Det är lätt att tappa gnistan för nuvarande arbete när man sagt upp sig men att avsluta snyggt är viktigt, det påverkar karriären även om den fortsätter på annat håll. Vi listar därför nedan några tips på vad du bör tänka på vid en uppsägning.

Kolla upp din uppsägningstid innan du säger upp dig

När man bestämt sig för att säga upp sig, är det en god idé att börja med att kolla i sitt anställningsavtal vad som gäller kring uppsägningstid och andra bestämmelser som kan påverka när du får lämna, innan du tar mötet med chefen. Om du har en kort uppsägningstid är det bra att planera när det passar dig bäst att säga upp dig så att du inte behöver stå utan lön en period i onödan. Har du en längre uppsägningsperiod är det troligtvis bäst för både dig och din arbetsgivare att meddela ganska omgående så att ni förhoppningsvis kan hitta en ersättare innan du slutar. Det finns alltid toppar och dalar i teamets belastning, så om det är möjligt – försök hitta en lugnare tidpunkt, så kan reaktionen också bli bättre.

 

Inför mötet

Försök hitta ett lämpligt tillfälle att boka in mötet med din chef, undvik att exempelvis välja en dag när din chef är väldigt stressad eller pressad. Boka om möjligt ett möte fysiskt, det är alltid bra att ta känsliga moment öga mot öga. Håll din uppsägning hemlig för alla kollegor innan du haft mötet, om din uppsägning kommer fram via ryktesvägar kan det bli dålig stämning. En uppsägning kan skapa olika reaktioner hos din närmsta chef, var beredd på att reaktionen kan bli det motsatta det du trott och förbered sig på att eventuellt få motbud, t.ex att din chef erbjuder din en högre lön eller andra förmåner för att du ska att stanna. Om det händer, så tänk efter mer än en gång innan du svarar din nuvarande arbetsgivare och påminn dig om varför valde avsluta anställningen – väger det nya motbudet upp varför du valde att sluta från början?

Håll god ton

Ibland kan en uppsägning bero på missnöje, men att lyfta negativa delar som påverkat varför du valt att sluta din anställning under samtalet är ingen bra idé. Du kan vara ärlig och förklara varför du sagt upp dig men låt det inte påverka din chans att få med dig ett bra omdöme och referens, utan försök förklara varför du slutar på ett hövligt och professionellt sätt.

Lämna in avskedsansökan

Man bör alltid säga upp sig skriftligen så det inte blir några frågetecken kring avslutet. Det är du som arbetstagare som måste bevisa att du sagt upp dig om det mot förmodan skulle bli en tvist. Få med ditt namn och personnummer samt företagets namn och organisationsnummer. Skriv också från vilket datum du väljer att säga upp dig och vilken dag som blir din sista anställningsdag. Avsluta gärna brevet med några positiva rader där du tackar för din tid på arbetsplatsen.

Lämna inga lösa trådar

Det avtryck du lämnar när du avslutat din anställning kan spela roll för vilken referens du kommer få från arbetsgivaren i framtiden och om du inte lämnar över snyggt till teamet kan du få besvikna kollegor och missa chansen till bra framtida relationer och rekommendationer. Planera för hur du ska hinna avsluta så mycket som möjligt för att inte lämna några lösa trådar. Gör en tydlig lista kring vad som ska avslutas, lämnas över till kollegor och lämnas till din efterträdare. Erbjud dig lära upp din efterträdare och kanske även att vara behjälplig en period på mail eller telefon om det skulle vara något, för att visa god respekt gentemot teamet och din chef så du kan avsluta med huvudet högt. Låt alla dina kontakter och kollegor veta att du ska sluta och vem de ska kontakta framöver. Kanske kan du passa på att lägga till några av dem på Linkedin?

Avslut och referenser

Innan du lämnar kan det vara bra att boka in ett avslutningssamtal där du erbjuder utvecklande feedback, där kan du lyfta vad du lärt dig och uppskattat med arbetsplatsen och vad som fungerat sämre. Be din chef om ett skriftligt rekommendationsbrev – även om du redan hittat ett nytt jobb just nu så är det bra att ha till framtida rekryteringsprocesser och fråga chefen redan nu om hen kan tänka sig att ställa upp som muntlig referens i framtiden. Underskatta inte vikten av ett tack, se till att tacka dina kontakter och vårda de relationer du fått. Det kommer vara positivt för din fortsatta karriär.

Gazella är specialister på rekrytering och interimstjänster inom ekonomi. Vi vill vara ekonomens långsiktiga partner genom karriären. Genom att Registrera ditt CV hos oss blir du en del av vårt nätverk och har chans att bli kontaktad av oss gällande tjänster som vi tycker matchar din profil!

Tveka inte att kontakta oss om du funderar på nästa steg i karriären, vill anlita en ekonomikonsult eller behöver rekrytera en ekonom till din avdelning.