En berömd studie visade vad ”choise overload” kan ha för effekt. Studiens forskare – Profs. Sheena Iyengar och Mark Lepper, genomförde ett experiment där de satt upp ett bord med syltprover i en livsmedelsbutik.
I en variant av detta experiment erbjöd forskarna upp till 24 olika alternativ för kunder att ta prov. I en annan variant erbjöd de bara sex typer av sylt för provtagning.
Profs. Iyengar och Lepper kom fram till ett spännande resultat. Även om människor var mer benägna att stanna vid deras marknadsstånd när de erbjöds flera olika val, visade det sig vara mer osannolikt att de skulle köpa någon av dem. När det fanns färre alternativ, visade det sig troligare att färre kunder skulle komma till butiken men att individerna var tio gånger så benägna att göra ett köp.
Det är alltså bra både som privatperson och företagare att vara medveten om vad för mycket valfrihet kan innebära. Som ledare är det bra att tänka på vilka typer av val man ska ge sin personal och inte. Som konsument kan det hjälpa att försöka skapa vanor, låta magen få bestämma och lita på att du tagit rätt beslut samt tänka på 70% regeln, ibland måste inte alltid valet vara 100% .
Ibland kan det vara bra att låta experter bestämma. Drygt sex av tio svenska arbetsgivare upplever det svårt att hitta kompetent personal. Behöver du hjälp med rekrytering eller interimstjänster? Gazella är experter på rekrytering och konsulttjänster inom ekonomi och finans. Läs mer under Anlita oss om våra tjänster och vad vi kan hjälpa dig med!
Källa: Medical News artikel samt Kalle Ströms föreläsning om valfrihet och motivation i praktiken. Kalle är forskare (PHD Candidate) i etnologi på Stockholms Universitet. Kalles pågående fleråriga forskningsprojekt tar utgångspunkt i att värnplikten återinförts i Sverige, där han undersöker hur de unga rekryterna förstår och hanterar mötet med ”hårda värden”, som plikt och lydnad, inom den militära kontexten.