Så leder du vägen till framgångsrikt förändringsarbete

Hur driver du förändringsarbete framgångsrikt, skapar ett nytt och nyfiket beteende i ditt ekonomiteam och hur kan ett ändrat arbetssätt i vardagen förändra ett helt företag? Vi har intervjuat Therese Lundstedt som är en prisad företagsledare, bland annat utsedd till Framtidens kvinnliga ledare, och bett henne ge sina bästa tips kring hur man leder sitt ekonomiteam till framgång. Hon har genom åren drivit flertalet bolag som VD och styrelseledamot och har stor erfarenhet från att driva tillväxt, digital försäljning, förändringsarbete, ledarskap och hållbarhet och hon delar i denna intervju sina insikter kring att driva förändring.

framgångsrikt förändringsarbete skapa förändring i en föränderlg värld i ekonomiteam gazella frukostföreläsning

Gazella bjöd tillsammans med Oxceed in våra kunder som arbetar som ledare på ekonomiavdelningar till ett frukostseminarium där vi lät den erfarna förändringsledaren och vd:n, tillika Gazellas styrelseordförande Therese Lundstedt, bjuda på sina bästa tips och tankar kring hur man håller sig relevant och på topp när världen känns osäker, hur man kan jobba med siffrorna på vägen dit och hur man helt enkelt blir ett framgångsrikt företag.

Se Gazellas föreläsning: Skapa förändring i en föränderlig värld >>

framgångsrikt förändringsarbete gazella rekrytering interimstjänster

 

Många pratar om svårigheterna med att leda i dagens föränderliga värld och utmaningen i att leda genom förändringsarbete eller i svåra tider. Hur leder du dina team till framgång?

– När man leder ett team eller företag som måste förändras eller snabbt växa gäller det att fokusera. Att våra välja bort, prioritera och hela tiden sikta mot målet som ska vara glasklart för alla i organisationen. För att få förändringsarbete att ske på riktigt så behöver ofta beteendeförändringar ske bland medarbetarna. Här gäller det att vara en närvarande chef och ledare. Genom att berömma varje steg som medarbetarna tar i rätt riktning mot målet eller varje beteendeförändring de gör kommer du att få ett team som känner sig motiverad att tänka och göra nytt.

 

Vad blir ekonomiavdelningens roll under förändringsarbete?

– Precis som i alla team är det viktigt att skapa ett nytt och nyfiket beteende i ekonomiteamet. Min erfarenhet är att ekonomiteamen ofta är frånkopplade själva verksamheten och kunderna. Det gör att dessa team inte alltid känner sig inbjudna när förändringsvisslan ljuder. Genom att involvera ekonomifunktionerna i hela bolagets utmaningar blir det roligare på jobbet för medarbetarna och företaget kommer att få fler analytiska, smarta hjärnor som också kan komma med briljanta förslag på lösningar även inom kundsupport, IT-utveckling osv. Bara dem får chansen.

Jag brukar fråga mina medarbetare: ”När pratade du med en av våra kunder senast om något annat än fakturan eller betalningen?”. Alla medarbetare i bolaget måste interagera med kunderna då och då. Först då får vi samma fokus.

Enklast och roligast för att få detta att hända är att låta medarbetarna praoa på andra avdelningar, kanske bemanna kundsupporten eller chatten. På så sätt kan man få ett bolag som alla håller kunden i fokus. Varför det är viktigt? Jo, för att kundbesatta företag blir framgångsrika företag. Enkelt men sant.

 

Du pratade på ditt föredrag om hur KPI:er och data kan leda vägen under förändringsarbete. Hur menar du då?

– Moderna bolag som växer snabbt kan inte förlita sig på ekonomirapporter som bara speglar vad som redan skett. Ledningen tillsammans med ekonomifunktionerna måste i bolag med stora ambitioner sätta sig ner och fundera på vilka KPIer och ekonomirapporter som är relevanta för den bolagsresa som man har framför sig. Ofta behöver marknad- och ekonomiavdelningen bli samspelta så att ledning och styrelse kan få rapporter som både omfattar nutid, prognoser, churnanalyser och de klassiska resultatrapporterna.

Extra viktigt är också att bestämma vilka siffror och trender det är man ska styra efter och fokusera på. Ett vanligt fel är att man inte vill nöja sig och till sist sitter med 27 nyckeltal som ska följas upp och analyseras. Det gör oftast ingen skillnad alls. Återigen, våga fokusera och sätt 3-5 KPIer som verksamheten ska följa upp kring och låt medarbetare, ledning och styrelse alla följa samma mål. På så sätt drar hela verksamheten åt samma håll.

 

Många vittnar om att de har alldeles för mycket att göra på jobbet – hur ska man som företag och medarbetare hinna med allt det nya också?

– Att prioritera är av högsta vikt! Och att digitalisera. Om allt som kan digitaliseras – gör det, så tar det dagliga mindre tid (kvitton, tidrapporter, avvikelser, löner, etc). Sen gäller det att inte hamna i den klassiska ”Fullt upp-fällan” där man gör som man alltid gjort och inte hinner med allt det nya man tror på och längtar efter att införa. Att prioritera ska handla om vad du slutar göra. För att komma dit behöver man ofta utmana både VD och styrelse kring vilka rapporter de verkligen behöver och vilka de skulle kunna få om du hade tid att göra nytt och tänka nytt.

 

Något sista tips till alla chefer inom ekonomi där ute?

– CFOs, controllers, ekonomiassistenter och alla andra på våra ekonomiavdelningar är otroligt viktiga parhästar till högsta ledningen i våra företag. Se till att jobba med VDs som ser er som en riktig parhäst, som premierar din kompetens, som utmanar dig när du glömmer ex. kundperspektivet och som prioriterar åt dig på riktigt så att du kan bli en modern ekonomiguru som ingen klarar sig utan, avslutar Therese.

 


 

Gazella är specialister på rekrytering & interimstjänster på alla nivåer inom ekonomisektorn. I egenskap av nischad aktör inom ekonomi, har vi god förståelse för de positioner vi tillsätter. Hos oss kan du lita på stort engagemang och hög träffsäkerhet i process & urval.

Tveka inte att höra av dig om du är i behov av en ekonom eller ekonomikonsult till din avdelning. Vi har flera rekryteringskonsulter som själva arbetat operativt som CFO eller redovisningschef och finns tillgängliga för rådgivning kring vilken kompetens ni behöver utifrån rollens ansvarsområden.

Kontakta oss gärna

  • Namn:
  • E-post:
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Mer från bloggen

Så skapar du engagemang på jobbet

Söker du ett större engagemang på jobbet och medarbetare som brinner för sitt arbete? Allt fler företag inser att företagets framgång går via medarbetarnas välmående...

engagemang på jobbet gazella interim rekrytering ekonomi