Hur genomför man en lyckad introduktion för nyanställda?
Julia Minges har sedan årsskiftet en ny roll på Gazella, där hon jobbar som Talent Development & Consultant. Gazella har haft en stark tillväxt sedan starten 2014 och har regelbundet fått introducera nya kollegor till teamet. Här ger hon några tips på vad som är bra att tänka på.

- Håll kontakten
Till att börja med, se till att hålla kontakt mellan signering och första arbetsdagen. Vi brukar exempelvis bjuda in våra nyanställda på AW eller annan aktivitet redan innan start. Detta är ett bra sätt för att lätta på anspänningarna inför första arbetsdagen samt att personalen och nya kollegan får möjlighet att lära känna varandra.
- Välkomna nya kollegan
För oss är det viktigt att man ska känna sig välkommen i organisationen. Ett tips är att skicka ut ett mail om att en ny kollega har anställts och vilken roll som kollegan kommer ha på företaget, gärna med foto, då känner alla på företaget till den nyanställda redan första dagen.
Det är viktigt att man ger den nyanställda tiden till att bli ordentligt introducerad i företaget, det ger den anställda förutsättningarna till att snabbare bli bekväm i sin roll och prestera på toppen av sina förmågor. Det är bra idé att låta den nyanställda bli bekant med de olika funktionerna och olika delar av företaget, för att förstå helheten. Gör en tydlig plan för första veckan så att kollegan känner sig trygg i vad som förväntas och vad som kommer hända. Se till att ha allt material redo och gå igenom rutiner, arbetsuppgifter och lokaler. För att den nyanställda ska känna sig inkluderad i teamet är det också bra att planera upp tid till att hinna hälsa på alla under de första dagarna.
- Håll avstämningsmöten kontinuerligt
Boka in avstämningsmöten kontinuerligt och följ upp hur det går för nya kollegan med de nya arbetsuppgifterna och fråga hur personen trivs och vad hen behöver för att utvecklas vidare. Detta är också ett bra tillfälle att be om feedback på hur introduktionen fungerat, som du kan ta med dig till framtida nyanställningar.
Behöver du anställa till ditt företag? Tveka inte att höra av dig till Julia eller våra rekryterare!
Mer från bloggen
När bör man anlita en interim manager framför att anställa?
Traditionellt sett har man tagit in en interim manager när man snabbt behövt fylla en lucka på bolaget, men företag blir allt bättre på att...

Vad kostar en interim manager?
Har ni behov av att få in en erfaren ledare eller expert inom ett visst område under en begränsad period? Då är troligtvis en interim...

Planera bemanning och rekrytering inför sommaren
Semesterplaneringen inför sommaren är nu i full gång. För att slippa stressa och för att försäkra att verksamheten flyter på som den ska även under...

5 tips för att planera bemanning och rekrytering av personal inför sommaren
Semesterplaneringen inför sommaren är nu i full gång ute på ekonomiavdelningarna. För att slippa stressa och för att försäkra att verksamheten flyter på som den...

Arbetsbelastningen har ökat under pandemin
Arbetsbelastning och stress bland medarbetare och chefer ligger på för höga nivåer hos många företag under pandemin, visar en undersökning Akavia genomfört bland sina medlemmar....

Så har ett påskyndat e-handelsskifte påverkat företag och kundbeteenden
Pandemin har varit utmanande för företag världen över. Trots att Sverige klarat sig bättre än många andra länder har det i en påskyndad digitalisering globalt...
