Hur du presenterar den ekonomiska rapporten – som ett proffs!
Dags att presentera bolagssiffror igen för kollegor som inte tycker det är lika intressant som du? Textstorlek, placering och färgval styr både hur ögonen rör sig över skärmen och hur lätt datan är att ta till sig. Som ekonom gäller det därför att tänka efter vilken information som är viktigast och utifrån det anpassa utformningen av presentationen.

Mercur Solutions, ville veta hur utformningen av ekonomiska rapporter påverkar uppmärksamheten. Med hjälp av eye tracking-teknik lät man 50 personer, varav hälften ekonomer, ta del av ekonomisk information presenterad på olika sätt. Man såg att textstorlek, placering och färgval styrde både hur ögonen rörde sig över skärmen och hur lätt datan var att ta till sig. Om man använder dessa komponenter på ett smart sätt, kan man bryta det annars vanliga läsmönstret (från vänster till höger på skärmen.) Som ekonom gäller det därför att tänka efter vilken information som är viktigast, utgå från det, för att sedan anpassa utformningen av presentationen.
Använd rubriker, stora siffror och diagram
En tydlig slutsats är att diagram är mycket lättare att ta till sig än tabeller. I snitt tog det fyra gånger så lång tid att hitta efterfrågad information samt dubbelt så lång tid att hitta ett maxvärde i en tabell jämfört med ett diagram. För att dra till dig ögats uppmärksamhet bör du använda stora siffror, rubriker och försöka göra det så enkelt för läsaren som möjligt. Anpassa din presentation av ekonomisk data för olika målgrupper. Ta fram en rapport för ledningsgruppen och en annan för säljavdelningen osv.
Att tänka på under förberedelsen av din presentation
Andreas Olsson håller utbildningar i presentationsteknik för ekonomer samt icke-ekonomer. Han berättar nedan om vad han tycker att man ska tänka på när man presenterar bolagets siffror.
Många ekonomer använder termer och specialbegrepp, försök istället hitta kopplingen till mottagarens verklighet, något som de kan relatera till. Det är naturligt att vilja visa alla siffror man tagit fram. Men rensa och tänk på att allt ska vara relevant för just den här målgruppen. Ge konkreta exempel på historiska resultat och hur olika alternativ påverkar framtiden. Undvik att visa en resultaträkning rakt upp och ner. Då fokuserar hjärnan bara en kort stund och kopplar sedan bort. Lär dig i stället powerpoints smarta möjligheter till animationer av siffror och diagram och lyft fram det relevanta med kontraster och storlek. På detta sätt bestämmer du var mottagarnas ögon ska landa och vad fokus ska ligga på, det underlättar för alla.
Källa: Civilekonomens artikel och reportage.
Mer från bloggen
Så bemöter du de höga förväntningarna på dig som ekonomikonsult
Som ekonomikonsult verkar du inte endast som en expert för företaget inom ditt område under en viss period, utan du kan också vara en katalysator...

Evolutionen av Controllerrollen
Vi lever i en snabbföränderlig tid där digitalisering, AI och ökat hållbarhetsfokus påverkar företagen. Som nyckelroll och bollplank till ledningen spelar Controllern en viktig roll...

Kraftfull satsning på medarbetare och tillväxt – Gazella stärker ledningsgruppen med Ulrika Linnersjö
Kraftfull satsning på medarbetare och tillväxt - Gazella stärker ledningsgruppen med Ulrika Linnersjö

Fördelar med att jobba som ekonomikonsult
Att arbeta som ekonomikonsult är idag en relativt vanlig anställningsform som ger en fantastisk möjlighet att snabbt bygga på sig en hel del erfarenhet. Det...

Digitalisering, teknik och ekonomi – Gazella stärker styrelsen med Andras Vajlok
Vid Gazellas styrelsemöte 22 juni 2023 valdes Andras Vajlok in som styrelseledamot.

Specialiseringen som fick Gazella att växa med 80%
Gazella lämnar ett starkt 2022 bakom sig med 79% i tillväxt, med bibehållen marginal.
