Bolagsekonom
Rollen där du tar ett helhetsansvar för redovisning och rapportering i ett bolag
Ansvar som Bolagsekonom
Som Bolagsekonom är du helt bokslutssjälvständig och har helhetsansvar för innefattande redovisning, analys och rapportering i ett bolag, en verksamhet eller företag. Stor vikt läggs ofta på att arbeta självständigt men även i grupp.
En god bolagsekonom har också full insikt och kunskap om den bransch man arbetar i. Det är av värde att kunna ta en helhetsbild och ett stort perspektiv på den branschtypiska ekonomin och flödet för att också kunna arbeta analytiskt och systematiskt.
Du har ett ansvar att se över och förbättra rutiner, system och processer inom den finansiella rapporteringen.
Men vad gör bolagsekonomen mer konkret?
I dina arbetsuppgifter ingår att ha hand om den löpande bokföringen, göra avstämningar, kvartals- och årsbokslut, årsredovisning samt moms och skatt. Utöver detta kommer du även att få analysera och följa upp bolagens resultat. Du förväntas även som bolagsekonom att aktivt delta i förbättringsprojekt inom ekonomi samt bidra till avdelningens arbete avseende intern kontroll.
Bolagsekonomens kompetens
Kompetensmässigt krävs som standard att du har högskoleutbildning med inriktning mot redovisning och finansiering eller motsvarande. Även god kunskap regelverk inom redovisning.