Ett vanligt strukturmisstag är att samla information om olika uppgifter och projekt på för många olika ställen, som till exempel på mailen, på post-it lappar, i kalendrar och i olika dokument på datorn. Det gör det väldigt svårt att få ordning och få en överblick som underlättar för att prioritera rätt, vilket kan öka stressnivån. Gör en ordentlig att-göra-lista, ta till exempel hjälp av något digitalt verktyg som är utformat för att hjälpa dig med detta, eller använd en fysisk antecknings-kalender för att få en bra överblick. Försök strukturera på ett bra sätt så du har en långsiktig plan men även en daglig lista på vad du ska göra, som du kan förhålla dig till. Genom att redan dagen innan planera nästkommande dag, kan du direkt ta sikte på dina uppgifter nästkommande dag. En så enkel sak kan även minska stress, ifall du ofta ligger vaken innan du ska sova med tankar om vad du bör hinna nästkommande dag. Planera upp dina dagar och försök hitta den struktur och rutin på dagarna, som passar dig bäst och håll fast vid den. Glöm inte att planera in ostörd tid där du kan arbeta distraktionsfritt och att även boka in pauser. Det är lätt att boka in möte efter möte efter varandra i kalendern och inte få någon tid till att ta den paus som är viktig för att orka prestera i alla dina möten eller arbetsblock.
Hoppas att detta varit till hjälp för att motivera dig till att leda dig själv och agera för att hitta fokus och effektivitet i ditt hemarbete!
Gazella arbetar med rekrytering och interimstjänster inom ekonomi. Är du ekonom och redo för att ta nästa steg i din karriär? Kika in på vår jobbsida och följ oss på Linkedin, för att få karriärtips och se våra lediga tjänster!
Källa: Akaviaaspekts artikel , Anna Landegren är ledarutvecklare, coach och föreläsare och pratar bland annat i sina föreläsningar om hur man motiverar och leder sig själv, t.ex. nu när arbete på distans blivit vardag för många.