Skip to main content

Därför ska du jobba som löneadministratör – och så landar du första jobben

Av Linn Albinsson

Löner ska betalas ut på alla företag och du kan välja att jobba med löneuppdrag inhouse eller via outsourcing, på stort eller litet företag och det kan vara stora variationer där du kan hitta det som passar dig bäst. Kanske drömmer du om att söka anställning hos ett större välkänt företag eller att på sikt starta egen lönebyrå. Oavsett vilket finns det mycket möjligheter och karriärvägar för den som vill arbeta inom lön. Vilken erfarenhet behövs för att arbeta som löneadministratör, vad ska man tänka på när man söker jobb inom lön och vilka egenskaper letar vi rekryterare efter? Vi reder ut frågorna i denna artikel!

Vad gör en löneadministratör?

I löneadministration ingår många uppgifter och din roll och ansvar inom lön kan därför variera. I löneavdelningens jobb ingår redovisning av utlägg, beräkningar på förmåner, skriva arbetsgivarintyg, kontrollera anställdas semesterdagar och insättning av pension. Som löneadministratör har man ofta en central roll i bolaget, då löner normalt är en stor kostnadspost för företaget och involverar oftast många funktioner på bolaget. Du blir den person som tillför fakta till medarbetare och svarar på frågor som till exempel gäller föräldraledighet eller kollektivavtal. Du rapporterar till arbetsgivare kring sjuknärvaro, semesterskuld och håller kontakt med skatteverket, försäkringskassan och skickar lönestatistik till olika institut.

Karriärmöjligheter och framtid för löneadministratörer

  • Blogg
  • Lästid: 11 minuter

Med en utbildning inom lön finns stora möjligheter till arbete både nu och närmsta åren framåt, enligt arbetsförmedlingens yrkeskompass. Till dig som funderar på att sadla om till en karriär inom lön eller som studerar lön idag, vill vi påstå att det finns stora möjligheter att forma din egen karriär. Det är ett brett yrke där du efter ett par år som löneadministratör brukar ha möjlighet att avancera. Många klättrar internt och blir lönespecialister och sedan lönechefer, eller går över till konsultsidan och jobbar på uppdrag för olika företag.

De senaste åren har vi sett en trend att företag alltmer outsourcar arbetet med lön till externa lönebyråer, vilket gjort att det finns många möjligheter att arbeta som lönekonsult på byrå. När företagen väljer att outsourca lönearbetet är det även vanligt att man har en person anställd internt som koordinerar löneprocessen och är ansvarig kontaktperson gentemot lönebyrån och personalen internt. En sådan roll kallas då ofta lönekoordinator.

Vilken erfarenhet behövs?

Det finns ett flertal alternativ när det gäller utbildning för att bli löneadministratör men det krävs oftast mer än bara en gymnasieutbildning. Vissa löneadministratörer har en utbildning inom ekonomi och/eller har arbetat några år som ekonomiassistent innan, andra kommer från en bakgrund inom personal och HR och har börjat arbeta med lön från det hållet.

Det finns även många bra YH-utbildningar inom lön på 1-2år, samt olika kvällskurs-utbildningar. Det är en god idé att välja en utbildning med mycket praktik, det ser arbetsgivaren ofta som meriterande när du ska söka jobb efter avslutad utbildning, det gör också att du får ett bredare kontaktnät inom yrket och kanske hittar en väg in i arbetslivet.

Vilka egenskaper letar rekryterare efter?

– Noggrann och administrativt lagd
Den viktigaste egenskapen när du arbetar med lön är att du är en god administratör. Att du är snabb på att kontrollera, läsa och mata in siffror och snabbt kan läsa och tolka avtal och lagar samt hålla koll på nya regler som kontinuerligt dyker upp från myndigheter eller annat.

– Teknik och systemintresse
Det sker naturligt i löneadministratörens roll att lagar och avtal kring lön förnyas och uppdateras hela tiden, nya kunder dyker upp och systemändringarna sker kontinuerligt. Det är därför viktigt med en förmåga att snabbt lära sig olika system och att det finns ett intresse för att ständigt utvecklas och hänga med i samtiden.

– Att man har god människokännedom
Arbetet som löneadministratör är ett socialt jobb där du har många kontaktytor, både med myndigheter, arbetsgivare och företagsavdelningar och bistår alla medarbetare med din kunskap. För att lyckas i rollen är därför viktigt att du är tillmötesgående och serviceminded så att chefer och kollegor vågar vända sig till dig vid frågor som kan uppstå.

Gazellas 5 tips till dig som söker ditt första jobb inom lön:

  • Ta ditt CV till nästa nivå

Se till att ditt CV är professionellt, relevant och lättöverskådligt så att rekryteraren har möjlighet att enkelt förstå dina erfarenheter och kompetenser. Ett genomarbetat CV ger ett bra första intryck och ökar dina chanser att få jobbet.

  • Håll CV:t strukturerat

Hitta eller skapa en snygg mall för ditt CV och behåll genomgående den strukturen på CV:ts alla blad där du delar upp arbetserfarenhet, meriter och kompetenser i strukturerade stycken, där du i regel listar arbetserfarenheten överst. Det är också bra att se efter om tjänsten du söker efterfrågar något speciellt som du bör lyfta fram, exempelvis systemkunskaper. Vilka språk du behärskar är också bra att ha med.

  • Lista din arbetserfarenhet på rätt sätt

Lyft din senaste arbetserfarenhet överst och punkta sedan upp övrig erfarenhet i kronologisk ordning neråt. Om du är studerande eller är nyexaminerad kan du ha utbildningen överst men om du däremot hunnit samla på dig erfarenhet efter studierna rekommenderar vi att du flyttar ner utbildningen till ett eget stycke under erfarenheter. Tänk att det mest relevanta alltid ska vara överst. Under varje arbetserfarenhet kan du sedan kortfattat lyfta dina arbetsuppgifter, ansvar och erfarenheter från tjänsten. Delar som är bra att lyfta inom lön är vad du jobbat med för typer av löner, hur många löner du hanterat om du arbetat operativt inhouse eller koordinerat mot outsourcingbolag. Lista också gärna vilka system du arbetet i för varje tjänst, det kan ge dig en fördel. Andra saker som kan vara meriterande för tjänsten kan vara att det ingått andra frågor i tjänsten, så som HR eller redovisning. Om du varit med i något projekt, ett systembyte eller systemimplementation ses det oftast som meriterande.

  • Uppdatera din Linkedinprofil

Gör det tydligt och enkelt för rekryterare att hitta och överskåda din profil på Linkedin. Ha ett professionellt och nytt foto, uppdatera dina kompetensord och kanske gå med i några intressanta grupper eller lägg till intressanta personer, exempelvis rekryterare.

  • Utöka ditt nätverk

Mer än hälften av alla jobb tillsätts utan att annonseras ut, det är därför en god idé att börja med att prata med dina kontakter och kompisar i samma bransch. För att utöka ditt nätverk i branschen rekommenderar vi att du går på branschrelaterade event och försöker boka in luncher eller möten med intressanta personer. Du kan också be om att få träffa rekryteringsföretag utan att nödvändigtvis ha en specifik tjänst i åtanke, det ökar dina chanser att få jobberbjudanden.

Hur hittar jag jobb som löneadministratör?

Arbetet med lön förekommer i alla verksamheter eftersom alla företag behöver betala ut lön till sina anställda. På de flesta företag finns det därför oftast en eller flera personer som arbetar med företagets löner. Det är därför ett brett yrke där du kan jobba både inom kommuner och landsting och på alla olika typer av ideella organisationer, privata företag eller ta en anställning på en lönebyrå.

Genom att gå på intervjuer och möten med rekryteringsföretag, utan att nödvändigtvis ha en specifik tjänst i åtanke, breddar du ditt nätverk, får en större intervjuvana och ökar dina chanser att senare bli headhuntad för ditt drömjobb.

Om är intresserad av jobb inom lön eller ekonomi – träffa Gazella för att presentera dig själv och diskutera ditt nästa steg i karriären. Detta möjliggör att du senare blir kontaktad när ett lämpligt uppdrag inkommer.

Gazella jobbar kontinuerligt med attraktiva arbetsgivare. Besök gazella.se för att se våra lediga tjänster och få fler karriärtips för ekonomer.