Skip to main content

Guide för onboarding av Gazellakonsult.

Här har vi sammanställt en guide på saker som kan vara bra att kommunicera till din anställda konsult.

Guide för onboarding

Förberedelser inför onboarding

  1. Kommunicera i god tid
    • Informera alla inblandade: Se till att chefer, kollegor och andra relevanta personer är informerade om när konsulten kommer och vad dennes uppdrag är.
    • Skicka ett välkomstmail: Inkludera info om tid, plats och vem som tar emot konsulten. Inkludera gärna arbetsbeskrivning i mailet.
  2. Förbered arbetsplats, material och verktyg
    • Tillgång till arbetsredskap: Säkerställ att alla nödvändiga verktyg och arbetsredskap är förberedda – t.ex. dator, telefon, programvara, access till system, skrivbord, passerkort, e-postadress mm.
    • Utbildning och handböcker: Förbered relevanta manualer eller instruktioner som kan behövas.
  3. Planera för stöd och uppföljning
    • Utse en ”mentor” eller kontaktperson: En person i teamet som kan fungera som stöd och hjälpa till med att besvara frågor under de första dagarna.
  4. Tydliga förväntningar och mål
    • Definiera arbetsuppgifter och mål: Tänk på vilka mål och förväntningar du har på konsulten.

Första dagen

  1. Välkomnande och introduktion (ca 30 min)
    • Välkomna konsulten och ge en översikt av dagen/veckan.
    • Presentera organisationens kultur, värderingar, tjänster/produkter, org schema, arbetsmiljö, säkerhet mm
  2. Rundtur på kontoret (ca 10 min)
    • Visa arbetsplatsen, utrymningsvägar mm
  3. Träffa teamet (ca 30-60 min)
    • Introducera konsulten för de närmaste medarbetarna (kollegor, chefer, ledningsgrupp, eventuella projektansvariga) och ge en kort beskrivning av varje medarbetares roll.
  4. Möte med chefen (ca 30 min)
    • Gå igenom uppdragsbeskrivning, förväntningar, arbetsuppgifter och mål för uppdraget.
  5. Översikt av arbetsverktyg (ca 45 min)
    • Presentera alla relevanta IT-system (ev budgetsystem, intranät, e-post osv.).
    • Visa var och hur man får tillgång till dokument och filer som behövs. Lägg till konsulten i eventuella interna kommunikationskanaler (Slack, Teams, etc.) och se till att de har tillgång till alla sociala och arbetsrelaterade grupper.

      6. Lunch med teamet eller kollegor (ca 1 timme)

Andra dagen

  1. Introduktion till arbetsflöden och rutiner (ca 1 timme)
    Förklara interna processer för exempelvis rapportering, uppföljning och hantering av ekonomisk data.
    Gå igenom deadlines, hur arbete följs upp och vilken kommunikation som förväntas och när.
  2.  

  3.  Träffa andra avdelningar (ca 1 timme)
    Om relevant, introducera konsulten för andra avdelningar/stakeholders som kan vara inblandade i uppdraget.
  4.  

  5. Boka upp veckovisa check-ins med chef

Tredje dagen och framåt

Fortsatt arbete och stöd
Konsulten börjar arbeta mer självständigt men med fortsatt stöd från chefen och kollegorna.
Se till att alla frågor eller problem kan tas upp regelbundet för att undvika missförstånd.

Uppföljningsmöte med chefen (efter första veckan)
Ha ett check-in-möte för att se om det finns några utmaningar eller oklarheter.
Justera arbetsuppgifter och förväntningar om det behövs.

Feedback och utveckling (efter 2–3 veckor)
Ge och ta emot feedback på arbetet så här långt.

Justera uppdragssbeskrivning om så krävs. 

Gör en utvärdering och uppdatera uppdragsbeskrivningen kontinuerligt under uppdraget. Detta ger en tydlighet för både dig som kund och för konsulten och resulterar i nära samarbete, rätt förväntningar och tydliga resultat.