Ta kontroll över första intrycket!

Ett ganska vanligt misstag när vi knyter nya bekantskaper, är att inte vara medveten om hur mycket människor påverkas ditt kroppsspråk och vad du kan göra för att inverka. Forskning visar att endast 7 % av vår kommunikation har att göra med vad vi säger och att resten handlar om hur vi säger saker och hur vi beter oss när vi säger det. Ditt kroppsspråk är alltså ett bra verktyg under ett viktigt jobbmöte eller en anställningsintervju. Nedan kommer tips på vad du kan tänka på vid ett första möte med en ny person, för att skapa ett gott första intryck av dig.  

redovisning

Klädsel:
Anpassa dig till den stil som råder, välj kläder efter företagets klädkod eller utefter personen du ska möta. En tumregel om du är osäker på klädkod, är att det oftast är bättre att vara överklädd än underklädd.

Handslag:
Ett bra handslag ska vara lagom hårt och handen helt lodrätt, det senare signalerar jämställdhet och respekt. För att behålla personens uppmärksamhet kan du hålla kvar handen en kort stund samtidigt som du börjar prata, men ha koll på tidsgränsen, håller du kvar handen för länge kommer det lätt uppfattas som påträngande.

Imitera mottagaren:
Människor dras till personer som är lika sig själva. Att medvetet men försiktigt imitera rekryterarens hållning, gester och mimik kan skapa en känsla av uppskattning, tilltro och samtycke, vilket gör att du framställer dig som en trevlig person som är enkel att jobba med.

Visa intresse:
Visa att du är intresserad av personen du pratar med genom att se personen i ögonen, utan att fastna för länge. En för intensiv ögonkontakt uppfattas lätt som obehagligt. Visa att du lyssnar genom att luta dig lite framåt och visa med ditt ansiktsuttryck att du är entusiastisk och intresserad.

Gestikulera mera:
Människor som gestikulerar mycket uppfattar vi oftast som varma, medan personer som inte använder gester alls kan framstå som kalla. Undvik att ha armarna i kors och nervösa tics som ex. vicka på foten. Använd istället gester för att förstärka det du säger, det kommer motivera mottagaren till att lyssna. Se till att använda öppna händer för att skicka signaler om att du är genuin och att det du säger är värt att lyssna på.

Våga visa din personlighet:
Var inte rädd för att visa känslor och personlighet, försök att ha roligt och skratta mycket för att visa att du kommer skapa god stämning på jobbet. Humor har ofta visat sig ha en betydande roll vid anställningsintervjuer. Att ha glimten i ögat kan ofta vara det avgörande elementet när två kandidater är jämbördiga i övrigt. Rekryterare vill anställa människor, inte robotar.

 

 

 

 

Källa: Angela Ahola, doktor i psykologis medverkan i Artikel och Artikel samt Blocket Jobbs Artikel

Mer från bloggen

Hitta värmen i ditt kallprat!

Få människor uppskattar att kallprata med nya människor men kallprat är betydelsefullt. Det är ett viktigt för relationen mellan dig och dina kollegor, din chef...

hitta-värmen-i-ditt-kallprat

Sommar, sol och tid för reflektion?

I dagens samhälle kan nog många känna igen sig i att vi ofta håller ett högt tempo där vi ständigt fokuserar framåt. Lika viktigt som...

reflektion-gazella

Gig-arbete, en snabb väg till jobb!

Under pandemikrisen har gig-ekonomin blivit viktig, då den skapar nya vägar till arbete och har blivit ett sätt för många människor att hålla sig flytande...

gigekonomi-gazella

Finns det jobb för nyexaminerade ekonomer?

Enligt arbetsförmedlingen har antalet tjänster inom administration och ekonomi minskat under mars och april, jämfört med samma period förra året. Läget på arbetsmarknaden kan kännas...

Sälj

Kontakta oss gärna

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.