Så gör du en bra återkoppling
Det är viktigt att kunna säkerställa en bra upplevelse i varje rekryteringsprocess för att ditt företag ska framstå som professionellt. Återkoppling är ett grundläggande behov hos varje sökande kandidat och är bland det viktigaste för att säkra en lyckad upplevelse. Som kandidat förväntar man sig att bli uppdaterad kring hur processen går och om man gått vidare eller inte. Om man inte sköter detta på ett bra sätt tappar man kandidaternas förtroende, vilket kan innebära ett missnöje som i värsta fall kan bli direkt skadligt för ditt varumärke och kan försvåra att attrahera och hitta nya talanger i framtiden.

Vårda ditt varumärke
Se till att din återkoppling håller en trevlig ton med ett korrekt språk, följer företagets profil, behandlar alla med respekt och att dina jobbannonser är av hög klass. De signaler du skickar ut avgör hur kandidaterna uppfattar din organisation. En positiv upplevelse ökar chansen att kandidaterna rekommenderar företaget vidare eller söker andra tjänster den dagen kandidaten blir intresserad på nytt. Kandidater är en viktig del i er marknadsföring och de kan i bästa fall bli ambassadörer av ditt företag. En negativ upplevelse kan innebära att kandidaten inte vill söka sig till ditt företag igen och många väljer att visa sitt missnöje i exempelvis sociala medier eller pratar illa om företaget med sina vänner och bekanta.
Kontinuerlig återkoppling
För att undvika irritation och för att visa att du är en seriös arbetsgivare, är det viktigt att ge kontinuerlig återkoppling till alla som är inne i rekryteringsprocessen. Se till att kandidaterna får en bekräftelse på att du tagit emot ansökan och förmedla rätt förväntningar på processen. Om du kan ge den sökande rätt förväntningar via telefon inför ett bokat möte eller uppdatering redan vid ett intervjutillfälle, är det oftast positivt. Som rekryterare behöver man se till att skapa ett bra system och en enkel process för att kunna hålla dialog med alla sökande kandidater, så att man kan hålla de uppdaterade kring huruvida de gått vidare eller inte.
Personlig återkoppling till intervjuade
De kandidater som blivit inbjudna till en intervju bör få en personlig återkoppling där du förklarar varför hen inte fick jobbet. Förbered dig innan du ringer med förklaring till varför personen inte fick jobbet, där ett tips är att utgå ifrån jobbannonsens önskemål kring kompetens och kravspecifikationer. Var också beredd på att svara på frågor kring vad personen saknade jämfört med den som fick jobbet, kunna ge tips inför nästa intervju och svara på vilket intryck personen gett dig.
Gazella hjälper dig gärna med din rekryteringsprocess. Hör gärna av dig vid frågor eller berätta för oss hur vi kan hjälpa dig!
Mer från bloggen
Soraya H. Contreras rekryteras som Chief Marketing Officer till Gazella
RecruitTech Sweden AB, där bland annat Gazella ingår, värvar Soraya H. Contreras som ny Chief Marketing Officer. Med det förstärker interim och rekryteringsbolaget ledningsgruppen och...

Gazella stärker Interim Management teamet genom rekrytering av Annika Wacker
Gazella rekryterar in Annika Wacker som senior rekryteringskonsult till Interim Management-teamet för fortsatt satsning på området. Annika har tidigare jobbat 10 år på Procter &...

Erik Wennhall blir ny koncernchef och VD för rekryteringskoncernen RecruitTech Sweden och dotterbolaget Gazella
Den 17 oktober tillträder Erik Wennhall rollen som ny koncernchef för den snabbväxande rekryteringskoncernen RecruitTech Sweden AB och som ny VD på dotterbolagen Gazella AB...

Så leder du vägen till framgångsrikt förändringsarbete
Hur driver du förändringsarbete framgångsrikt, skapar ett nytt och nyfiket beteende i ditt ekonomiteam och hur kan ett ändrat arbetssätt i vardagen förändra ett helt...

En flexibel föräldraledighet kan stötta kvinnor i karriären
Gazella vill erbjuda en flexibel miljö där vi hjälper våra medarbetare att lyckas både i sitt professionella och privata liv, för när individen mår bra,...

Sommarbemanning: Tips till dig som rekryterar inför sommaren
En bra planering av sommarbemanningen på ekonomiavdelningen är en förutsättning för att verksamheten ska flyta på under sommaren. Det kan dock vara en utmaning att...
