Gazella tipsar: Så skriver du ett perfekt CV

Att lyckas skriva ett perfekt CV är lättare sagt än gjort. Rekryterare vill genom ditt CV snabbt få uppfattning om vem du är och dina erfarenheter. Ett välskrivet och strukturerat CV hjälper dig på din väg mot drömjobbet. Men hur lyckas du skriva ett perfekt CV som sticker ut och uppmuntrar till läsning? Gazella ger sina 5 bästa tips!

perfekt-CV-Gazella
  1. Snygg CV-layout och tydlig struktur

Hitta eller skapa en snygg mall och struktur för ditt CV och behåll genomgående den strukturen på CV:ts alla blad, samt på ditt personliga brev. Då blir det lättare för rekryteraren att förstå att de hör ihop. Hitta balansen, spexa inte till det för mycket, det ska vara lätt för arbetsgivaren att hitta informationen den söker. Sträva efter ett enkelt, tydligt och lättöverskådligt CV. Om du lägger lite tid och energi på att skapa en bra layout kan det uppmuntra till läsning och få ditt CV att sticka ut från mängden.

En bild säger mer än 1000 ord brukar man säga och även om det kan kännas som att du tog den perfekta selfien i badrummet igår, är det bra att vara medveten om att en bild sänder ut signaler. Ta därför gärna ett porträttfoto som känns professionellt, utan att tappa din personlighet, för att sända ut en professionell signal om dig själv.

  1. Rätt sak i rätt ordning

Rekryterare sitter många gånger med en hög av CV:n som de ska gå igenom inför en rekryteringsprocess. Oftast görs första urvalet genom att läsa igenom de ansökandes CV:n och det personliga brevet läses ofta först i steg två. Det kan därför vara smart att få med en kort ”hiss-pitch” överst på ditt CV, alltså några meningar där du berättar vad som utmärker dig, eller varför just du passar för det här jobbet. På det sättet får du med det viktigaste ur ditt personliga brev redan i steg ett. Tänk på att det hålla det kort, max 2-5 meningar, annars finns det risk att läsaren tröttnar då man på ett CV i första hand söker efter arbetserfarenhet.

Ditt CV ska innehålla din arbetslivserfarenhet, utbildning, meriter och kompentenser. Börja med din jobberfarenhet överst, sedan din utbildning och studier i eget stycke under, efter det ett stycke med meriter och kompetenser. Är en kompetens eller merit viktig för jobbet du söker kan det vara en god idé att lyfta upp och markera dem tydligt på första sidan. Tänk på att det inte får bli rörigt eller förstöra CV:ts struktur. Går det få in viktiga meriter i en höger eller vänsterspalt, i en inforuta eller få med meriten i arbetsbeskrivningen som ligger under arbetserfarenheterna, kan det vara en lösning.

  1. Hur du listar din arbetserfarenhet

Lista och markera varje arbetserfarenhet och roll. Redogör sedan dina ansvarsområden, huvuduppgifter och resultat i en beskrivning under. Glöm yttrycket ”ju mer desto bättre”, skriv inte för långa eller invecklade texter för att det ska se bra ut, det skiner ändå igenom. Fokusera på vad du gjort och vad du lärt dig. Om det kan vara relevant för tjänsten, skriv gärna en kort kommentar om företaget du jobbat på, till exempel vad de gör, omsättning, antal anställda och om det är ett internationellt bolag eller inte. Har du andra kunskaper så som exempelvis kunskaper i affärssystem, språk eller verktyg som är relevanta, ta upp dem!

  1. Fokusera på relevant jobberfarenhet.

När rekryteraren får ditt CV framför sig kommer de troligtvis skumläsa igenom det för att snabbt skapa en uppfattning om vem du är och dina kunskaper. Men de vill inte veta allt. Om du har lång erfarenhet, gör ett urval där du tar med den information som är mest relevant för jobbet, detta gäller för både arbetserfarenhet, utbildning och studier. Håll det så kort och koncist som det går utan att missa viktig information. Ett CV bör vara 1-3 A4 sidor långt. Om du har tre sidor eller mer med erfarenheter du vill lyfta och behöver komprimera CV:t, lista då vissa erfarenheter endast med roll och företag, alla måste inte ha en beskrivning. Om du är junior och inte har mycket erfarenhet från den bransch du söker jobb i, lyft vad du lärde dig under de erfarenheter du haft sedan tidigare som kan vara relevant för rollen du söker nu.

  1. Kolla språket och ha tydliga kontaktuppgifter

Glöm inte bort att korrekturläsa ditt CV för att upptäcka eventuella felstavningar eller grammatiska fel. Använd inga slangord, utan håll ett professionellt språk. Se till att anpassa ditt CV efter tjänsten du söker. Viss tonalitet, arbetserfarenheter, studier och meriter passar för det ena jobbet du söker, andra till ett annat. Lägg en minut extra för att se efter så att inte dokumentet heter något med fel arbetsgivare i namnet och kolla en extra gång att du benämner personen du skickar till vid rätt namn. Ha tydliga kontaktuppgifter, du kan till exempel ha dem i en header på varje sida eller på något annat sätt tydligt belysa dem. Skicka gärna också med dina uppgifter till Linkedin om du är aktiv där.

 

Är det dags för att ta nästa steg i karriären? Gazella arbetar med rekrytering och inteimstjänster och samarbetar med flertalet attraktiva arbetsgivare. Klicka HÄR för att se våra lediga tjänster!

 

Mer från bloggen

Livet som konsult, enligt Johan Hagberg

Gazella har träffat Johan Hagberg som arbetat med flertalet olika inteimsuppdrag under 14 års tid. Vi frågade honom om vägen till sin nuvarande roll som...

interimkonsult-gazella

Motivera dig själv efter semestern!

Sommaren är här och semestertider stundar, tider vi lägger jobbet åt sidan för att vara lediga, återhämta oss och samla ny energi. Lika svårt som...

Motovation-gazella

Kontakta oss gärna

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.