Cash manager
Hur ser kontanthanteringen ut på bolaget? Det vet bolagets cash manager.
Cash manager arbetsuppgifter
Som cash manager är du specialiserad på att övervaka kontanthanteringen i en verksamhet. Du arbetar med områden såsom bokningsförfaranden för betalningar och återbetalningar eller administration av bankkonton. Cash managers – eller kontantförvaltare – behövs i en mängd olika organisationer eller företag som arbetar med finansiella tjänster.
Ansvar för en Cash manager
Särskilda ansvar för en cash manager kan komma att variera beroende på bransch. Allmänna arbetsuppgifter kan omfatta övervakning av annan personal och tillhandahållande av utbildning, säkerställa överensstämmelse med lokala, statliga och federala lagar och hjälpa till med en organisatorisk ekonomi, allt för att säkerställa driften och utvecklingen av kontanthanteringen.
Cash managers kan också utvärdera affärsresultat och rekommendera metoder för att effektivisera verksamheten. De kan också hjälpa till med årliga revisioner, med stängningsprocessen för ränteinkomster och betalningar och utvecklingen av en årlig budget. Kontantförvaltare kan hantera processen för dagliga betalningar för lön och utgifter samt hjälpa personal för att säkerställa att utgifterna betalas i rätt tid.
Du ska även kunna lösa problem relaterade till betalning eller återbetalning. Du ska kunna utveckla teamets samarbetsmiljö och se till att personalen informeras om organisatoriska initiativ.
Cash managers kompetens
Kompetensmässigt kommer du att behöva en kandidatexamen för att arbeta som Cash manager, där vissa arbetsgivare föredrar en magisterexamen i ekonomi eller en MBA. Vanligt är också att arbetsgivaren söker efter kandidater med relevanta certifieringar.
Precis som i andra specialistroller är även vissa personliga egenskaper av största vikt. Utmärkt analytisk förmåga är en viktig tillgång för dig som cash manager, eftersom de ansvarar för att utvärdera information och utveckla prognoser. Kontantförvaltare bör ha stark kommunikationsförmåga för att kunna hålla god kontakt med interna och externa intressenter, inklusive leverantörer. De bör också ha starka projektledningsförmågor för att effektivt genomföra processförändringar, övervaka personal eller hantera olika finansiella portföljer, till exempel band eller offentlighet.