Skip to main content

Betaltjänstansvarig med Verksamhetsutvecklingsfokus till HSB Finansstöd AB

Gazella rekryterar nu en Betaltjänstansvarig med verksamhetsutvecklingsfokus och teamledarfunktion till HSB Finansstöd AB, som står under Finansinspektionens tillsyn som betalningsinstitut och är ett helägt dotterbolag till HSB Riksförbund. HSB Finansstöds uppdrag är att utveckla och förädla tjänster och produkter för ökad konkurrenskraft, kundnytta och medlemsvärde.

Du kommer att spela en nyckelroll i att driva och utveckla HSB Finansstöds betaltjänstprocesser, med ett tydligt fokus på hur övergången till ISO-format och möjligheterna med open payments förändrar verksamhetsprocesser. Rollen innebär ett verksamhetsledande ansvar där du leder utvecklings- och förändringsarbeten. Du kommer att ingå i en ny funktion under finans och utveckling och rapportera direkt till chefen för området. För att lyckas i rollen har du gedigen erfarenhet inom betaltjänster och verksamhetsutveckling, är som person strategisk, strukturerad och noggrann med en förmåga att alltid kunna se helheten. Du har ett nyfiket angreppssätt och drivs av att konstant förbättra processer och rutiner.

Vi arbetar löpande med urval och kommer att tillsätta uppdraget så fort vi hittat rätt person. Vi ber dig därför, vid intresse, att skicka in din ansökan redan idag!

Vad HSB Finansstöd erbjuder dig

Du kommer till ett bolag där det händer saker! HSB Finansstöd har vuxit från 11 till 20 medarbetare det senaste året och du kommer in i en dynamisk förändringsmiljö. Vi är ett glatt gäng som värdesätter samarbete och utveckling. Du får en ledare som inte detaljstyr, utan litar på och förutsätter att du är kompetent och duktig, vilket ger dig stor frihet att forma ditt arbete.

Arbetsuppgifter

I rollen som Betaltjänstansvarig med verksamhetsutvecklingsfokus och teamledarfunktion på HSB Finansstöd kommer dina arbetsuppgifter bland annat vara att:

  • Ansvara för och driva utvecklingen av HSB:s betaltjänstprocesser, inklusive övergången till ISO-format och utforskandet av open payments.
  • Leda och implementera utvecklings- och förändringsarbeten för nya och befintliga finansiella tjänster, samt proaktivt identifiera behov och förvalta styrande dokument och arbetssätt.
  • Leda och organisera det dagliga arbetet inom teamet samt följa upp och utvärdera prestationer för att identifiera styrkor och utvecklingsområden.
  • Säkerställa regelefterlevnad genom att hålla dig uppdaterad på regelverksuppdateringar, anpassa riskhanteringen och ansvara för rapportering till Finansinspektionen.
  • Upprätthålla god samverkan och ge stöd till HSB-föreningarna och andra strategiska samarbetspartners, samt utbilda och kravställa internt inom ansvarsområdet.
  • Budget- och resultatansvar samt resultatuppföljning.

Erfarenhet

Vi söker dig med relevant akademisk utbildning inom exempelvis systemvetenskap eller ekonomi, och några års arbetslivserfarenhet inom betaltjänster med god kunskap om svensk betalningsinfrastruktur. Du har erfarenhet av ISO-format, grundläggande kunskap inom riskhantering och att utveckla riskmodeller, samt gedigen erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete i tillståndspliktig verksamhet. Det är viktigt att du har god systemförståelse, inklusive hur API:er kan nyttjas, och är van att förankra och föra dialog med många intressenter. Erfarenhet av att ha arbetslett personer tidigare är meriterande. Har du tidigare haft arbetsledaransvar eller varit teamledare? Då ser vi det som en värdefull erfarenhet som du kan bygga vidare på hos oss.

Personliga egenskaper

Vi tror att du drivs av kontinuerlig förbättring av arbetssätt och processer. Du är strukturerad, noggrann och lägger stor vikt vid att leverera hög kvalitet. Med din inkluderande och pedagogiska kommunikationsförmåga kan du hantera många kontaktytor och påvisa både möjligheter och konsekvenser i verksamheten. Du arbetar självständigt men ser ditt bidrag som en del i en helhet. Vi värdesätter även att du är strategisk, ekonomiskt medveten, flexibel och relationsskapande med ett serviceinriktat förhållningssätt.

Om HSB

HSB är Sveriges ledande bostadskooperation med fastighetsförvaltning och bostadsutveckling som kärnaffär. HSB Finansstöd AB är ett helägt dotterbolag till HSB Riksförbund. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för ett finansiellt tryggt och hållbart boende för alla HSB:s medlemmar. Det gör vi genom att tillhandahålla tjänster till våra regionala HSB-föreningar. Idag ansvarar HSB Finansstöd för HSB:s betaltjänstverksamhet som utför betalningar för bostadsrättsföreningar och andra kunder inom ekonomisk förvaltning och HSB:s bosparande som är ett tryggt sparande som ger möjlighet till förtur till HSB:s bostäder. HSB strävar hela tiden efter att bli bättre, både som organisation och som arbetsplats, och det blir vi när medarbetarna utvecklas. Hos HSB är det du som påverkar din utveckling. Med den rätta ambitionen och stark drivkraft är en anställning inom HSB en bra investering i din karriär. Organisationen präglas av kärnvärderingarna engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan och beslutsvägarna är korta, vilket innebär att du ges goda möjligheter att påverka. Du får också stor frihet under ansvar i arbetet och HSB försöker alltid – så långt det är möjligt – att hjälpa dig att skapa balans i tillvaron mellan jobb och fritid. Genom att bidra till organisationens framgång kommer dina insatser att värdesättas. Möjligheterna finns hos HSB.

Ansökan

Kan det vara dig vi söker? Vi intervjuar kandidater löpande till denna roll, skicka in din ansökan redan idag via ansök-knappen! Har du frågor är du välkommen att kontakta Jonathan Thunborg (jonathan.thunborg@gazella.se) som är ansvarig rekryterare för denna tjänst.