Skip to main content

Ekonomiassistent till SBF Fonder AB

Gazella rekryterar nu en Ekonomiassistent till SBF Fonder AB – ett växande fondbolag inom fastighetsbranschen. Hos SBF blir du en del av ett engagerat och ambitiöst team som arbetar tillsammans för att skapa värden för generationer. Som Ekonomiassistent får du ett brett och utvecklande ansvar på ett bolag i expansiv fas. Rollen innebär nära samarbete med bolagets ekonomer och controllers med fokus på leverantörsreskontra, betalningsflöden och systemadministration, där ett genuint intresse för system kommer väl till nytta.

Dessutom bidrar du aktivt till att utveckla och effektivisera rutiner, processer och digitala verktyg inom ekonomiavdelningen – med fokus på att ständigt förbättra arbetssätt och skapa smarta, effektiva flöden.

Det här är rollen för dig som vill arbeta nära verksamheten, utvecklas i din profession och bidra till ett bolag i stark tillväxt som samtidigt värdesätter långsiktighet, trygghet och kvalitet. SBF tror på att utveckling skapas av engagemang – visar du driv, får du också utrymme att växa.

Vad SBF Fonder erbjuder dig

Hos SBF blir du en del av en ambitiös tillväxtresa där vi arbetar målstyrt och dedikerat för att utveckla bolaget framåt. Kulturen präglas av både höga ambitioner och en familjär och varm atmosfär – här möter du erfarna och engagerade specialister som tar initiativ, visar öppenhet och uppmuntrar varandra till framgång. SBF omfamnar förändring tillsammans och drivs av ett starkt affärsmannaskap. Genom sin unika kombination av djup fastighetskunskap och bred kompetens inom kapital, investeringar och förvaltning får du som medarbetare möjlighet att växa, utvecklas och göra verklig skillnad – både för teamet och för bolaget.

Rollen utgår från huvudkontoret i Stockholm som är beläget centralt på Kungsgatan 17 i moderna och trivsamma lokaler.

Din utmaning

I rollen som Ekonomiassistent ansvarar du för den löpande redovisningen och de administrativa ekonomiprocesserna inom SBF Fonder. Rollen är central i att säkerställa kvalitet och effektivitet i ekonomiflödena och bidrar till en korrekt och uppdaterad redovisning för både moderbolaget och fonderna.

Som Ekonomiassistent kommer du att:

  • Ansvara för leverantörsreskontra inklusive registrering, kontering, attestflöden, betalningar samt avstämningar av leverantörskonton.
  • Utföra löpande bokföring och säkerställa att transaktioner och avstämningar av balans-, bank- och reskontrakonton sker korrekt och i tid.
  • Hantera in- och utbetalningar samt följa upp likviditet och driva krav- och påminnelseprocesser vid behov.
  • Stödja ekonomiavdelningen vid månads- och kvartalsbokslut genom underlag, avstämningar och bokningar.
  • Upprätthålla goda relationer med leverantörer, kunder och interna intressenter för att säkerställa effektiva ekonomiflöden.
  • Aktivt arbeta med utveckling och effektivisering av rutiner, processer och digitala verktyg inom ekonomiavdelningen, samt medverka vid implementering och testning av nya system.
  • Säkerställa hög datakvalitet och korrekt dokumentation i ekonomisystemet.

Din bakgrund

För att lyckas i rollen som Ekonomiassistent ser vi att du har läst ekonomi på gymnasiet eller vidare studerat inom området och är i början av din karriär. Har du erfarenhet från liknande arbetsuppgiftergenom exempelvis praktik, ser vi det som meriterande. Du har grundläggande kunskaper i Excel samt har god datorvana och ett genuint intresse för system. Vidare behärskar du både svenska och engelska i såväl tal som skrift, då båda språken förekommer i det dagliga arbetet.

Personliga egenskaper

För att trivas hos SBF Fonder är du kommunikativ, nyfiken och initiativrik. Du behåller lugnet även när tempot ökar och arbetar metodiskt – du ser lösningar och delar upp utmaningar i hanterbara steg. Du trivs med detaljer och tycker om att skapa ordning och struktur i ditt arbete. Hos SBF tar du ansvar för dina uppgifter, flaggar i tid när det behövs och hjälper till att prioritera, samtidigt som du levererar noggrant och med hög kvalitet. Du har ett problemlösande förhållningssätt och tycker om att samarbeta med dina kollegor såväl som att arbeta självständigt

Om SBF Fonder AB

SBF förvaltar och utvecklar hyresbostäder för att möta framtidens behov och möjliggör hem för livet. Med över 20 års erfarenhet utmärker sig SBF med fastighetskunskap och djupa kompetens inom allt från kapital och investeringar till förvaltning. Sedan starten 2003 har SBF förvaltat 15 bostadsfonder till ett värde av drygt 10 miljarder och erbjuder unika investeringsalternativ för privatpersoner, företag och institutionella investerare. SBF Fonder har per den 30 juni 2025 ca 4,1 miljarder kronor under förvaltning, 106 underliggande fastigheter med ca 3 200 lägenheter fördelat på 19 orter runt om i Sverige. SBF Fonder är en AIF-förvaltare och står under Finansinspektionens tillsyn.

Ansökan:

Vill du vara med och bygga nästa kapitel i SBF Fonders tillväxtresa? Ansök redan idag – urval sker löpande!  I den här rekryteringen samarbetar SBF Fonder AB med Gazella som partner. Har du frågor är du välkommen att kontakta Malin Täckdal Thörnroth (malin.tackdal@gazella.se) som är ansvarig rekryterare för denna tjänst.